29 mai 2007
Persconferentie
De bewoners van de Rogierwijk werden nog steeds niet gehoord wellicht door oorverdovend geluid van de 1546 bussen die dagelijks door de Vooruitgangsstraat razen!
Om de muur van stilte vanwege de beleidsmakers te doorbreken en meer bepaald vanwege de Minister van mobiliteit, organiseren we een laatste symbolische actie alvorens juridische stappen te ondernemen.
De studie van het BIM van maart jongstleden heeft uitgewezen dat het geluid van het verkeer in de Vooruitgangsstraat (1210 Sint-Joost-ten-Node) de maximumdrempels van de geluidsnormen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zowel overdag als 's nachts, zwaar overschrijdt.
De 1000 bewoners van de wijk ijveren al sinds april 2005 voor de verplaatsing van de 1546 bussen die de voornaamste bron van de geluidsoverlast vormen en bovendien meestal leeg door de straat rijden en bovendien hier geen enkele halte hebben.
In het kader van de heraanleg van het Rogierplein waarvan de plannen sinds 16 april vastliggen, is het wijkcomité er niet ingeslaagd, ondanks de steun van bewoners en handelaars (tot nu reeds meer dan 140 handtekeningen van de petitie) om de verplaatsing van de buslijnen van de Vooruitgangsstraat naar de Koning Albert II-laan in overweging te laten nemen of om een diepgaande, onafhankelijke studie te laten uitvoeren. De verplaatsing is nochtans een valabel alternatief dat niet alleen technisch, maar ook economisch haalbaar is dankzij bijkomende haltes in de kantoorwijk van de Albert II-laan en tijdswinst voor een meerderheid van de bussen.
Een tussenkomst in de gemeenteraad van Sint-Joost-ten-Node op 25 april jongstleden heeft duidelijk gemaakt dat de beleidsmakers weinig animo vertonen om de verplaatsing van de bussen mogelijk te maken. Hoogstens geven ze blijk van sympathie voor de klacht over de geluidsoverlast waarvan de inwoners dagdagelijks last hebben.
Noch de Minister van mobiliteit, noch enig andere politieke of maatschappelijke instantie hebben zich de moeite getroost om op de vragenlijst te antwoorden laat staan om een concrete oplossing uit te werken voor de geluidsoverlast (Er werd een vragenlijst gestuurd met het verzoek om voor 15 mei hun standpunt kenbaar te maken en eventuele alternatieven voor te stellen
Er rest ons vandaag nog enkel de halfslachtige maatregelen die de Minister van mobiliteit voorstelt (geluidsarmwegdek, zone 30, terugkeer naar de stelplaats van andere route), die de geluidsoverlast misschien wat verminderen, maar zeker niet wegnemen. Meer. Kunnen we hieraan überhaupt geloof hechten gezien de meest uiteenlopende communicatie die hierover reeds gevoerd is ?
Het wijkcomité organiseert op 29 mei in het kader van de Dag van de Buren een ludieke actie (inhuldiging van de nieuwe naam voor de Vooruitgangsstraat). Dit kan een aanzet vormen om zich te bezinnen tezamen met de wijkbewoners over juridsche stappen om een einde te laten maken aan de geluidsoverlast die we dag en nacht moeten ondervinden.
Context
- In de jaren negentig besliste overheid om de noordwijk nieuw leven in te blazen met een residentiële wijk temidden van de wolkenkrabbers. Hiervoor werd ook de GOMB ingeschakeld om middenklasgezinnen naar Sint-Joost-ten-Node te lokken. De gemeente verwaarloost echter de wijk en haar bewoners reeds jaren.
- Na jarenlang overlast door gigantische bouwprojecten (City Atrium, DexiaTower, Covent Garden, Hôtel New Progress, …), wensen we eindelijk rust.
- Initiatieven van bewoners maar ook van het wijkcomité trachten de wijk leefbaar te maken (het jaarlijks wijkfeest, collectief protest tegen de verplaatsing van de kartingwedstrijd van het Sint-Joostplein naar de Rogierwijk , de strijd tegen de overlast van aircoinstallaties van hotels en kantoorgebouwen, het signaleren van problemen met de riolering en de deelname aan het begeleidingscomité van de architectuurwedstrijd voor de heraanleg van het Rogierplein, enz…)
- 1546 bussen per dag ofwel één elke 40 seconden in de Vooruitgangsstraat (14 buslijnen van de Lijn en 3 van de MIVB) tussen 5 ’s ochtends en middernacht.
- 1000 bewoners waarvan 1/4 een slaapkamer heeft die rechtstreeks op de Vooruitgangsstraat op de Vooruitgangsstraat.
- Een wijkcomité gesteund door een petitie vraagt de verplaatsing van de bussen naar de Koning Albert-II laan. Dezelfde steun kwam er op de algemene vergaderingen van eigenaars en op wijkvergaderingen (op 5 april 2006 gaven 80 bewoners een mandaat aan een task force de kwestie aan te kaarten). De bewoners lijden onder de geluidsoverlast maar hebben tevens last van de hoge snelheid van de bussen die de veiligheid van voetgangers en fieters in het gedrang brengen.
- Een vergadering in oktober 2006 met de burgemeester van Sint-Joost-ten-Node, de Lijn en de MIVB leidde tot een brief waarin begrip werd getoond voor onze strijd tegen de geluidsoverlast veroorzaakt door de bussen, de belofte om alternatieven voor te stellen in het kader van de heraanleg van het plein en de bestelling van een onderzoek bij het BIM om het probleem te onderzoeken.
- De studie van het BIM stelt onweerlegbaar de geluidsoverlast vast :
«les seuils de gène (55 dB(A) LAeq,8H, jour et 45 dB(A) LAeq,8H, nuit) et d’intervention (65 dB(A) LAeq,8H, jour et 60 dB(A) LAeq,8H, nuit) définis dans le plan de lutte contre le bruit (2000-2005) adopté par la Région de Bruxelles-Capitale sont largement dépassés de jour comme de nuit, en semaine et le WE».
- Helaas blijkt uit finale gesprekken over de heraanleg van het Rogierplein dat de verplaatsing van de buslijnen is afgevoerd.
Het winnende architectuurontwerp van Xaveer De Geyter met haar centrale glazen luifel op een verkeersvrij plein wordt onder druk van hoteleigenaars en parkinguitbaters stilaan maar zeker ondergraven.
De vraag van de inwoners daarentegen om het busprobleem op te lossen, is niet meer belangrijk (zie parlementaire vraag). Van de bewoners wordt wel eens te meer een inspanning verwacht om de zoveelste bouwwerf te ondergaan.
Zal de bekroonde luifel op het Rogierplein niet meer zijn dan een hightech bushalte ?
- De bewoners willen hun stem laten horen en niet opnieuw het slachtoffer zijn van vooraf bedisselde plannen die onder het mom van bewonersinspraak in overlegateliers worden doorgedrukt.
– Een vragenlijst werd op 12 april verstuurd naar alle bevoegde instantie (Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeente Sint-Joost-ten-Node, De Lijn, de MIVB, ...) met het verzoek om voor 5 mei concrete oplossingen mee te delen. Het enige antwoord dat ons bereikte, kwam van de Lijn : « we namen kennis van uw standpunt, uw brief wordt aan ons dossier toegevoegd .»
- De beloftes, geen formeel engagement, van de Minister van mobiliteit om de snelheid te verminderen tot 30 km/u, een geluidsarm wegdek aan te brengen en de bussen te verplaatsen die van en naar de stelplaats rijden, bieden geen enkele garantie voor een geluidsafname noch voor een vermindering van het totaal aantal bussen, laat staan dat ze de werkelijke geluidsoverlast of de verkeersonveiligheid wegnemen.
- Op geen enkel moment wil de Minister de volledige verplaatsing van de bussen in overweging nemen en dit terwijl hij niet over een grondige studie beschikt die technische of economische bezwaren opwerpt. Waar komt deze kortzichtige politiek vandaan ?
- Primeert de winst van bedrijven, zelfs van openbaar vervoersmaatschappijen, op de gezondheid en de veiligheid van burgers ?
- Hoe kan men een objectief oordeel vellen als men uitsluitend ten rade gaat bij de vervoersmaatschappijen zelf ? Ze zijn hier rechter en partij ter gelijker tijd !
- Moeten politici uiteindelijk zwichten voor de vervoersmaatschappijen die letterlijk en figuurlijk het meeste kabaal maken ?
- Indien de beleidsmakers op een gerechtelijke beslissing wachten om in actie te schieten dan zullen wie die weg bewandelen om onze rechten te laten gelden.
Wat we vragen
De bussen rijden langs de Albert-II laan :
- Dit werd ondersteund door de gemeente en het kabinet van Minister Smet.
- Gezien de breedte van de Albert II-laan is dit technisch perfect haalbaar
- Op voorwaarde dat ze een eigen busbaan krijgen, gaan ook de vervoersmaatschappijen hiermee akkoord.
- Dit is handig voor ambtenaars en werknemers van ministeries en bedrijven gevestigd langs de Albert-II laan.
- De Albert-II laan heeft geen bewoners waardoor ze hier geen overlast veroorzaken.
- Voor de bussen komende van of naar het westen van de stad rijden is de Vooruitgangsstraat omweg en zorgt tevens voor vertragingen.
- Het allerbelangrijkste : een duidelijke politieke wil om onze wijk leefbaar te maken en te houden.
Waarom nu ?
Heraanleg van het Rogierplein :
- We vinden het eerste project voor de heraanleg van het plein erg geslaagd maar het is jammer dat 1546 bussen er dagelijks zullen over rijden en het geheel dus weinig aangenaam en gezellig zullen maken. Een gemiste kans dus om het plein echt aantrekkelijk te maken voor alle gebruikers (toeristen, werknemers, pendelaars, bewoners, …)
- We willen van de heraanleg gebruik maken om onze wijk leefbaarder te maken met een aangepaste verkeer voor de bewoners en een aangename doorgang voor de pendelaars van het Noordstation.
- Een jaar geleden was er de algemene vergadering van de bewoners met de beslissing om zich tot de politici te wenden, gevolgd door de vergadering met de politieke verantwoordelijken en de bestelling van een studie bij het BIM.
Waarom is het dringend?
- De bewoners houden het niet meer uit.
- De werken aan het Rogierplein kunnen de overlast in de toekomst nog vergroten en dat de verplaatsing onmogelijk maken.
- De beslissing over het Rogierplein heeft geen rekening gehouden met onze wensen.
- Als we niet gehoord worden, moeten we dan juridische stappen ondernemen om de geluidsnormen te laten respecteren.
Wat we niet willen ?
- We zijn blij met de BIM-studie (we bedanken het BIM hiervoor hartelijk) die bewijst dat we inderdaad last hebben van een onaanvaardbaar lawaai. We kunnen evenwel ons niet vinden in hun oplossingen. Ze zorgen in het beste geval enkel voor een lichte verbetering en brengen wellicht het lawaai net onder de toegelaten geluidsdrempel. Hetzelfde geldt voor het voorstel van minister Smet om enkel de bussen die naar de stelplaats (30% sic) rijden, om te leiden.
- De andere voorstellen van het BIM - ander type wegbedekking, vermindering van de snelheid en het inzetten van modernere bussen - bieden geen oplossing voor verkeersonveiligheid veroorzaakt door een onophoudelijke stroom bussen die dwars door een residentiële wijk rijden. Deze voorstellen zijn trouwens niet nodig indien ons alternatief wordt gerealiseerd.
- Beloftes die niet worden gehouden.
Wat zijn onze volgende acties ?
- De minister ontmoeten (een ontmoeting met de buurtbewoners was voor eind mei beloofd tijdens diens tussenkomst bij de voorstelling van het nieuwe Rogierplein op 16 mei) op voorwaarde dat het een open en eerlijk debat wordt en concrete oplossingen kunnen worden uitgewerkt.
- Alle actoren voor hun verantwoordelijkheid plaatsen vermits niemand op onze vragen geantwoord heeft met betrekking tot ons alternatief van de Koning Albert II-laan.
- Een symbolische naamswijziging van de Vooruitgangsstraat tijdens de Dag van de Buren op 29 mei 2007.
- Een verdere mobilisatie van de buurt middels petities en overlegvergadering.
We zullen niet aarzelen om onze klacht voor de rechtbank te brengen om de politieke verantwoordelijken hun eigen geluidsnormen te laten respecteren, net zoals in het dossier van de nachtvluchten.
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire